Dragut pierde la batalla

| Pollença |

Valorar:
Visto 1594 veces
preload
Joan Mas lucha con Dragut para quitarle la bandera al líder sarraceno.

Joan Mas lucha con Dragut para quitarle la bandera al líder sarraceno.

02-08-2016 | M. À. Cañellas

Aunque el bando corsario, encabezado por el temido Dragut, salió este martes para vencer la batalla en Pollença, no lo consiguió. El reloj marcaba las siete de la tarde y las campanas de la parroquia sonaban con intensidad cuando el líder cristiano Joan Mas, representado este año por Rafel Cárdenas, pronunció la histórica frase que alertó de la llegada de los moros. Con una fuerza inmensa, Cárdenas gritó «Mare de Déu dels Àngels, assistiu-mos/pollencins, alçau-vos/ que eu pirates són aquí!» y se desencadenó la euforia de ambos bandos, vecinos y visitantes.

El color blanco de los trajes de los cristianos se mezcló con el colorido de las vestimentas de los corsarios en la primera batalla que se realizó en la calle Major. Después de varios enfrentamientos por las estrechas calles del casco antiguo de la localidad, los moros y cristianos llegaron al campo de futbol Can Escarrintxo donde se desarrollaron las tres últimas batallas y Joan Mas consiguió arrebatar la bandera a Dragut, encarnado por Manuel Encinas.

Los personajes de Lloctinent y Abanderat fueron representados por Jaume Miquel Gual y Llorenç Vila, respectivamente, mientras que Pep Cerdà, Joan A. Suau, Davir Axartell y Pep Vilanova interpretaron al Ajuntament Vella.

El inmenso calor de la tarde (fueron muchos los que utilizaron el abanico) no impidió que las estrechas calles del centro estuvieran abarrotadas desde mucho antes del inicio de la batalla. De hecho, los amigos de Joan Mas acudieron dos horas antes a las puertas de Sa Quartera (desde done sale el líder cristiano) para hacer la barrera humana y contener a los integrantes de su bando. Los moros lo tuvieron más complicado y aunque hacen hasta cuatro o cinco barreras humanas de contención de los sarracenos, en ocasiones fue complicado retenerlos hasta el inicio de la batalla.

Pero todo salió según los previsto y tanto Joan Mas como Dragut tuvieron su momento de gloria durante el primer enfrentamiento en solitario y bajo un silencio espectacular a pesar de la gran aglomeración de público.

La batalla de de este martes -que como cada año congregó a cerca de 3.000 personas entre participantes y curiosos- rememora el ataque de los sarracenos del 31 de mayo de 1550 cuando unos 1.500 corsarios llegaron al pueblo con la intención de saquearlo. El aviso de Joan Mas durante la madrugada despertó a los pollencins (por esta razón visten con camisas de dormir blancas) que salieron a luchar y defender sus tierras. Aún así, 130 pollencins y 50 sarracenos murieron durante la batalla de hace 466 años.

Comentar

* Campos obligatorios
AnteriorSiguiente
Página 1 de 4

I ungles
Hace más de 2 años

I el pobler no és cap mallorquí de Sa Pobla, sinó que és un fatxa foraster o un gonella venir al pancastellanisme. Una merd@, en poques paraules.

Valoración:-3menosmas

BELI
Hace más de 2 años

El document més dramàtic que vàrem poder estudiar i que aporta més informació, és el redactat pel notari de La Pobla, Joan Morro[2]. El text, aprofitant el buit d'unes actes notarials, comença sense preàmbuls. Diu així: “Avui que és dissabte que comptam a XXXI de maig MDL, arribà al port de Pollença Turgut Reis el qual llançà a terra MD homes”. I segueix descrivint l'assalt i enumerant les baixes. Segons el notari Joan Morro, els corsaris de Dragut arribaren amb 27 vaixells a trenc d'alba, quan la gent encara dormia. Entraren a la vila per l'església de Sant Jordi, aleshores en construcció, i saquejaren les cases fins arribar a la plaça de la vila. Quasi desarmats, els pollencins s'enfrontaren als corsaris. En la lluita perderen la vida uns 50 pollencins i 132 foren captivats pels corsaris, però aconseguiren rescatar alguns captius arreplegats a la plaça i la major part del botí, segons el notari el munt de roba arribava a la teulada de l'església. Els turcs perderen 40 homes segon

Valoración:3menosmas

Vius
Hace más de 2 años

A veure si vos deixareu prendre el pèl! Aquest Sarraceno és un mallorquí que se´n riu dels que diuen barbaritats contra els musulmans! O algú que cerca fer gresca contra aquesta gent. Mirau, simplement afegeix la -i- enmig de paraules ben escrites (de fet ho fa regularment), escriu „di“ enlloc de „de“ (es deu pensar que els àrabs són italians) i emplea el verb „canviar“ (canviarem) que no és una mala ortografia del castellà com ell preten fer veure, sinó directament està escrit en català! No vos deixeu liar per un beneit que només vol crear mal rollo. Visca la Patrona! Visca la festa! Visca Pollenc,a!

Valoración:2menosmas

Tommy
Hace más de 2 años

Espero que al Sarraceno,el CNI le siga la pista...Por si las "flies"...

Valoración:0menosmas

Com si no bastassin
Hace más de 2 años

Com si no bastassin les guerres i la violencia que hi ha al món, per damunt fer festes tan desafortunades, racistes i violentes com aquestes.

Valoración:-6menosmas

un pobler
Hace más de 2 años

la historia no es como lo cuentan los pollencines los jefes se escondieron en la ciudad de alcudia cuando les avisaron que atacaban los turcos

Valoración:-5menosmas

Sarraceno
Hace más de 2 años

Esta fiesta is una ofensa para los musielmanes. Si tiene que prohibir porque va en contra de la vierdadera fe. Cuando tingamos il ayuntiamento di Pollensa, y la futura mesquita sea construida, canviarems esta ofensa por una oriacion colectiva en el nombre de Allah.

Valoración:-10menosmas

i
Hace más de 2 años

a I...? Aquest día 31 de maig de l'any 1550 l'anomenam El Día de la Desgràcia, va morí molta de gent, molta, i dels dos bàndols, i si que se te en compte, també que havia un traïdor anomenat Cànaves que ens va vendre als pirates, i tot això no es nega està escrit.

Valoración:3menosmas

I...?
Hace más de 2 años

I aquell any del segle XVI, malgrat la resistència, quans de pollencins varen ser captivats??? També es representa aquest moment a les festes??? O no interesa???

Valoración:-6menosmas

b
Hace más de 2 años

Seguro que el autentico Joan Mas y cualquier pollenci de aquella epoca estarian en contra de acoger a refugiados sirios. Estos si eran verdaderos nacionalistas y no los de MES.

Valoración:0menosmas
AnteriorSiguiente
Página 1 de 4