Los ayuntamientos de Inca y Palma, de la mano de la Comissió 24 de Febrer (integrada por distintas entidades memorialistas cívicas y ciudadanas), se unen por segundo año consecutivo para rendir un homenaje unánime a las víctimas de la Guerra Civil y la represión franquista.
La capital del Raiguer celebró el domingo el Memorial de l'Oblit cuando se cumplen 81 años del asesinato de los alcaldes republicanos de Palma e Inca, Emili Darder y Antoni Mateu, fusilados el 24 de febrero de 1937 junto a otras personalidades políticas de la época en el cementerio de Palma. A este acto le seguirá el próximo domingo la celebración de un nuevo homenaje en el Mur de la Memòria en Ciutat.
Se tiene constancia del asesinato de al menos 21 inquers durante la contienda y la posterior represión. Inca contaba entonces con un fuerte tejido industrial en el que los sindicatos estaban a la orden del día. Hubo víctimas de toda clase, entre ellas Andreu París y también los hermanos Sancho, a los que el Ajuntament ya ha dedicado en 2017 una plaza.
Así lo recordó ayer el historiador Miquel Pieras en el homenaje en el Monument del Silenci. Conducía el homenaje Teo Viera, que con 14 años fue en 2016 el voluntario más joven en la exhumación de la fosa de Porreres. Asistieron la consellera de Cultura, Fanny Tur, y el regidor de Palma Llorenç Carrió. Intervino Tonina Mercadal en representación de Memòria de Mallorca.
7 comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Ultima Hora
no volem cap carre a inca en be queste comedia politica a le forsa nia mols que varen mori al ebre tembe demes mira porreres per se foto
Totalment d’acord amb el comentari anterior que diu que encara estam me això després de 80 años, i lo bó és que només recorden als del bàndol no franquista, i els altres?? No varen sofrir en temps de la república? Lo que han de fer es arreglar el monument que qualque dia caurà del òxid que té o algú es tallarà amb la base rovellada que talla com un dimoni!! Fa pena!!
Les victimes del bandól franquista, vàren rebre durant tots els anys de la dictadura el suport i el reconeixement d'erois per part del estat espanyol. La majoria de les victimes del bandól república, centenars de milers desaparegudes, sovint encara son insultades i menyspreades per la gent que anyora la dictadura.
Estaría bien recordar a los asesinados por los republicanos, incluso antes de la guerra, por el simple hecho de ser religiosos. Hipócritas y fariseos. Eso es lo que son estos "demócratas" de izquierdas.
Me pareix deplorable que hi hagi genteta que per purs temes polítics no vulgui que se faci justícia a les víctimes.
Me pareix deplorable que encara li estiguem donant voltes a una cosa de fa 80 anys i no siguem capaços de mirar endavant, que sí, que s ha de recordar, però crec que hi gent VIVA que te necesitats basiques que no estan cobertes (vivenda, educació, sanitat...) i els politics estan encaparrotats en reviure conflictes passats...mirem al futur d una vegada!!!
Y PARA LOS CURAS DE IBIZA CUANDO?