La Junta de Personal Docent no Universitari de Mallorca, que integra a todas las organizaciones sindicales de la Isla, finalmente se ha manifestado públicamente en contra del Centre de Formació, Innovació i Recerca per a la Direcció Escolar (CFIRDE). Hace tiempo que los sindicatos criticaban esta entidad, dependiente del Govern, pero este lunes han lanzado una ofensiva para exigir a la Conselleria d'Educación que la elimine por haber sido creado sin conocimiento previo de los sindicatos y «sin el apoyo» de la comunidad educativa. En el fondo, rechazan la profesionalización y creen que dar poder a las direcciones va en contra de los docentes porque crea diferencias.
«La Junta considera que la formación de los equipos directivos es competencia de los Centros del Profesorado y, por lo tanto, no es necesario duplicar un gasto innecesario. Lo que se requiere es dotar a los centros de personal y recursos para seguir ofreciendo una formación de calidad, que no ponga ningún tipo de filtro a estas personas que se quieren formar y ofrecer más alternativas formativas», según han explicado en un comunicado.
Los sindicatos consideran que el «gasto» generado por el CFIRDE se debe destinar a mejorar las condiciones sociolaborales del profesorado y a hacer frente a las carencias del sistema educativo balear, como bajar el número de alumnos por aula, mejorar la atención a la diversidad e impulsar el plan de climatización anunciado, así como reducir la burocracia y mejorar las retribuciones del profesorado.
El CFIRDE fue creado en 2021, durante el Pacte, con el objetivo de formar a los docentes que quieren presentar candidaturas para dirigir una escuela o instituto. De hecho, como adelantó este diario, un 20 % de los centros educativos públicos que tienen procesos de selección de directores en Baleares (entre 70 y 90, según el curso) se quedan cada año, de media, sin candidato para dirigirlos porque ninguno de sus docentes se anima a presentar un proyecto escolar. Cuando no se presenta ningún candidato, una comisión presidida por la Inspección Educativa se encarga de elegir al director.
El centro de formación busca reducir este porcentaje a través de formar a los docentes incluso antes de que presenten una candidatura de dirección, con el fin de que accedan al cargo con suficiente preparación. Las asociaciones de directores de Primaria y Secundaria de Baleares criticaron que la Conselleria d'Educació haya ignorado su petición de evaluar a medio mandato el trabajo que hacen los equipos directivos. También lamentaron que el Govern tampoco se comprometa a crear un plan específico para incentivar la captación de directores.
5 comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Ultima Hora
Bon dia, Som docent jubilat, després de trenta-nou anys dels quals un part important han estat formant part de l'equip directiu, passant per tots els càrrecs secretari, cap d'estudis i director. Per tant, en tenc un cert coneixement. Sempre he defensat el canvi de l'actual paradigma per un altre totalment professionalitzat. Fa anys que els sindicats estan en contra de la professionalització de la funció directiva, no compartesc en absolut la seva argumentació. Comentaré alguns punts. Entre d'altres esgrimeixen la despesa de l'entitat de formació que s'hauria de canalitzar cap a "les carències del sistema educatiu balear". Aquestes carències així com l'argument "d'augmentar la dotació de personal i recursos al centre" sempre ajudaran a potenciar l'ingent roda del sistema educatiu. Però una cosa no va amb l'altra. La professionalització de la direcció dels centres educatius és necessària, ben necessària (amb un desenvolupament normatiu acurat, una formació/selecció/avaluació molt específica i un accés a la funció directiva diametralment diferent de l'actual generant un cos específic de directors) . I tot això no te res a veure amb la democratització de tasca directiva. Un altre dels arguments adduits és que aquesta professionalització "crea diferències entre els docents". Precisament aquest punt és on està una de les claus. Crea diferències diu un sistema professionalitzat? Davant això, i de manera simple ara, caldria demanar-se quin sistema crea més diferències: si el sistema actual, on tots es coneixen (amb el tipus de presa de decissions que això pot implicar); o bé, un sistema professionalitzat on un dels trets de la professionalització és l'accés a la direcció d'un professional independent del claustre que pot prendre decisions, dins les seves competències, amb major grau alienes al possible subjectivisme i avalades, en el seu gruix, per criteris tècnics. Vull emfatitzar, dins un marc normatiu diferent a l'actual. Sovint, honestament s'ha de reconèixer, apareixen problemes relacionals entre els components d'un claustre, molt d'ells propiciats per l'actual sistema de presa de decisions que, per supost, ha de ser ser democràtic i participatiu, però també ha de ser àgil i amb una inversió de temps de reunió i de persones proporcional a l'assumpte que es vol tractar. I això requereix, en certs assumptes, un sistema de presa de decisions ben diferent a l'actual. És un tema que requereix un tractament exhaustiu i un estudi a fons. Un sistema de professionalització de la direcció ha d'anar lligat a una reforma del sistema educatiu d'arrel: començant per canviar les exigències de l'accés als estudis de formació del professorat (primària i secundària), les pràctiques del magisteri, tutorització de les mateixes, revisió de ratios, selecció/avaluació de directors professionals per part de la comunitat on està ubicat el centre docent (tampoc existeix aquesta competència a dia d'avui)... En definitiva, cal un altre ordre en el sistema educatiu actual, perdut per les bardisses i que provoca un estrés innecessari al professorat i una millora molt discutible de la qualitat educativa. Podríem parlar, amb totes les reserves, d'una certa revolució educativa. Salut per tots.
Y digo yo como docente y muchísimos más... No basta de formarnos nosotros y comenzar a formar a los niños? Estamos todo el día con burocracia y cursos inútiles y obligatorios mientras que muchas familias sí que deberían estar obligadas a hacer cursos de formación, respeto y civismo y muchos alumnos deberían empezar a estudiar de verdad porque van a encontrarse una vida muy dura para la que no están formados.
El dia que els polítics deixin treballar tranquils als docents, l'educació millorarà. S'haurien de limitar a demanar com els poden ajudar i ja està
Sindicatos, ¿para que?, ¿para chupar mas de los impuestos, politizar mas los centros educativos, trabajar menos y poner mas trabas al desarrollo educativo?, NO gracias. Para lo que sirven mejor que desaparezcan de los Presupuestos Generales del Estado.
O sea que no quieren directores profesionales y prefieren los directores asamblearios, a pesar de la deficiente realidad de la educación pública en baleares. Quieren que sigamos como hasta ahora, es decir, mal.