La plataforma Pro Camins Públics Oberts propone a los grupos políticos del Ajuntament de Pollença que habiliten una partida económica en los presupuestos para expropiar los caminos de Cala Castell y del Castell del Rei, más conocidos como el camino de Ternelles. La previsión del coste de la expropiación es de unos 170.000 euros, según la plataforma, que hace este cálculo a partir de un estudio económico y financiero del Ajuntament de la localidad.
La plataforma fundamenta la demanda de expropiación en el Plan General de Ordenación Urbana (PGOU) del año 1990 y en una sentencia del Tribunal Supremo de 2001 que reconocen, dicho de una manera sencilla, que hay una servidumbre de paso pública a favor de los peatones. Los pro caminos, que continúan sin reconocer la titularidad privada de la vía, creen que ha llegado la hora de ejecutar la servidumbre y piden la expropiación de la vía.
La plataforma cifra los costes de la expropiación en cerca de 170.000 euros: 141.515 para el camino de Cala Castell, que es el que va de la barrera del estrecho del camino de Ternelles hasta el mar, y 28.323 para el camino del Castell del Rei, que es el desvío que dirige hacia el castillo roquer. El cálculo se basa en las cifras recogidas en el Plan General de 1990 y han sumado la subida del IPC de los últimos 23 años, que ha sido del 109 por ciento.
Cabe recordar que los grupos de la oposición en el Ajuntament de Pollença tumbaron el pasado jueves la propuesta de presupuestos para el 2013 del equipo de gobierno. La coyuntura política municipal es compleja, y habrá que ver como acaba todo ello. En cualquier caso, la plataforma ha hecho su propuesta: que se habilite dinero para expropiar el camino de Ternelles.
6 comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Ultima Hora
Soc pollençi. Visc afora desde fa 50 anys. Cada día coneg menos el meu estimat poble. Qué vos passa pollençins?
La Plataforma pro camins manté que els camins de Cala Castell i Castell del Rei existeixen i son públics des de fa més de 2000 anys, ara bé, si els tribunals dictaminen que son privats l'ajuntament de Pollença té l'obligació d'expropiar-los en compliment del que preveia el PGOU de 1990 avalat per la sentència del Tribunal Suprem de 2001.
PROPOSTA DE LA PLATAFORMA PRO CAMINS PÚBLICS OBERTS ALS GRUPS POLITICS MUNICIPALS PER A L’HABILITACIÓ EN ELS PRESSUPOSTS DE PARTIDES ECONÒMIQUES PER A L’EXPROPIACIÓ DELS CAMINS DE CALA CASTELL I CASTELL DEL REI EN COMPLIMENT DEL PGOU I DE LA SENTÈNCIA DEL TRIBUNAL SUPREM DE 18 D’OCTUBRE DE 2001 L’Ajuntament Ple en sessió del 23 de maig de 1990, en el tràmit d’esmena de deficiències del Pla General d’Urbanisme, va establir una servitud de pas per a vianants per a l’accés a sis punts singulars de la costa i del territori. Aquesta determinació estava reflexada en els documents de la Memòria Justificativa, el Programa d’Actuació, l’Estudi Econòmic Financer i els Plànols. Posteriorment, en l’Aprovació Definitiva del PGOU en la sessió de la Comissió Provincial d’Urbanisme de 14 de setembre de 1990, mitjançant la prescripció 6è, es va ordenar que: “Los accesos a la costa Norte deben continuar siendo privados en defensa de sus valores ambientales”. Després que l’Ajuntament impugnés l’esmentada prescripció en via administrativa i contenciosa administrativa, finalment mitjançant sentència del Tribunal Suprem de data 18 d’octubre de 2001, es va resoldre anular la prescripció 6è de la CPU, i : “5.- Devolver las actuaciones para que respetando el acuerdo tomado por el Ayuntamiento de Pollensa se le adicionen las determinaciones precisas para asegurar el uso público idóneo de los bienes afectados por la resolución impugnada”. ist que l’Ajuntament no ha presentat Recurs de Cassació davant el Tribunal Suprem en la recent sentència recaiguda sobre la titularitat dels camins de Cala Castell i Castell del Rei, cal ja fer efectiva l’establiment de la servitud de pas per a vianants prevista en el PGOU de 1990 sobre als camins de Cala Castell i Castell del Rei. L’ acompliment de la prescripció sisena va comportar la modificació dels documents del PGOU, els quals venen reflexats en el documents de Compliment de Prescripcions, aprovats per l’Ajuntament Ple en sessió de 26 de setembre de 1991. A la pàgina 18 de l’Estudi Econòmic Financer hi havia quantificades les despeses per a l’establiment de les servituds, les quals afectaven a 29,9 Km. de longitud de camins amb una despesa global de 44,8 milions de pts., el que representava un cost de 1,5 milions per Km., es a dir, 9.000 €/Km. La longitud del Camí de Cala Castell es de 7,5 Km. i el del Castell del Rei es de 1,5 Km., el que representaria unes despeses respectives de 67.500 € i 13.500 € de 1990. La pujada de l’IPC entre el maig de 1990 al març de 2013 es del 109,8%, el que representaria unes despeses actualitzades per a l’expropiació de 141.615 € pel Camí de Cala Castell i de 28.323 € pel Camí del Castell del Rei. PROPOSTA Habilitar en les despeses del pressupost una partida de 141.515 € i una altra de 28.323 € per a l’expropiació del camins de Cala Castell i Castell del Rei per tal de poder fer efectiva les servituds de pas establertes en el PGOU de 1990 en compliment de la sentència del Tribunal Suprem de 18 d’0ctubre de 2001
Viendo que se quieren pagar 200.000 euros por un trabajo que no se izo, de un auditorio que no se ha hecho, me parece mas razonable garantizar el paso por un camino de mucho interés excursionista y turístico.
No he entès un punt, és a dir que hom pugui proposar l'expropiació sense reconèixer la titularitat privada del camí. Si es fa una expropriació, jo entenc que es considera un patrimoni privat.
Qué lo paguen de su bolsillo, me recuerdan actitudes como ésta a Venezuela.