Els impactes socioculturals del turisme afecten les formes de vida dels residents, sistemes de valors, relacions familiars, estils de vida col·lectius, conducta moral i política, expressions creatives modernes i tradicionals. Els residents, però, no constitueixen un grup homogeni i la seva reacció davant el turisme pot ser variada.
S'interpreta que el turisme de masses modern no provoca relacions de coneixença mútua, o les provoca molt mediatitzades, transitòries i de nivell molt superficial. Com més es desenvolupa el flux turístic i com més creixen les àrees de serveis turístics, més disminueixen els ‘vertaders' contactes entre aquests i els receptors o es fan més superficials. A més de les places dels hotels de vora mar, les més de cent-mil places per a turistes residencials espergides per tots els municipis escampen tot això com una bassa d'oli. Aquests impactes negatius tenen tendència a acceptar-se com a causa de modernització i desenvolupament, al mateix temps que es succeeixen els plans d'ordenació urbanística i turística que volen mitigar-los, amb l'horitzó del que s'anomena, sense explicar molt bé que és, ‘sostenibilitat turística'.
S'ha de dir que el sentiment de saturació que els turistes hotelers han exercit, augmentat pels lloguers de cases vacacionals a la ruralia i els pisos turístics a les ciutats –Palma ja és com un mega parc temàtic per als creueristes que ens visiten–, s'ha vist també catalitzat per la presència important de residents estrangers. Això ha pressionat els territoris protegits i els espais interiors, considerats com espais refugi pels indígenes i ha activat els llums d'alerta del desbordament de les capacitats de càrrega. Sociòlegs, antropòlegs o etnòlegs quan analitzen el turisme són acusats de fer valoracions massa sentimentals. «Efectes secundaris o col·laterals, inevitables per sortir de la pobresa...» diuen alguns hotelers. Ho manifestaven cruament en temps de l'ecotaxa. Però ja a tots els manuals de turisme s'hi analitzen, també, els impactes negatius: és viàtic d'activitats no desitjades o d'actituds servils de la població receptora. Hi apareixen també: la banalització dels productes d'artesania o la pèrdua del sentit cultural, si la cultura local és usada com a entreteniment dels turistes. El turista, intrèpid, no coneix molt bé on és el punt de respecte cap a la cultura dels altres.
Sostè Antoni Pizà que la Mallorca «paradís de l'amor» de la propaganda turística, la del pas del «tittirurirurit cuac-cuac-cuac» a la del She loves you, yeah, yeah, yeah! dels Beatles, versionada per qualsevol grup mallorquí a la terrassa d'un hotel, un estiu dels anys seixanta, són exponents d'un fenomen que va fer de passadís per on arribaren els primers bikinis, els picadors i els brusquers (versió casolana dels rebels sense causa nord-americans), a més de les drogues recreatives, una certa acceptació de l'homosexualitat, les relacions prematrimonials, el divorci, l'avortament, els cabells llargs, l'ús del tabac entre les dones, la minifalda, els calçons de campana, els valors socials i polítics progressistes, l'amor lliure, etc. Qui sap si no foren massa coses a l'hora per entendre correctament com han arribat a ser el que són avui les illes Balears.
Sin comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Ultima Hora
De momento no hay comentarios.