Aquesta setmana és la setmana europea de l'hidrogen verd, i Balears hi és present, convidada a participar a la inauguració en una taula rodona sobre el paper de les regions en el desenvolupament de l'hidrogen verd a propòsit de la imminent posada en marxa del projecte Green Hysland. Aquest projecte, pioner en el desenvolupament del primer ecosistema insular basat en hidrogen d'origen renovable, produirà 300 tones d'hidrogen a Lloseta amb energia procedent de dues plantes fotovoltaiques per abastir, entre d'altres, 5 autobusos de l'EMT de Palma, reduir el consum de gas natural a empreses com la cadena Iberostar i la central de Cas Tresorer, substituir un grup diesel a l'ajuntament de Lloseta i dotar d'energia tèrmica i elèctrica al port de Palma.
El fet que la Comissió Europea decidís finançar aquest projecte, el primer en una illa del sud d'Europa, situa a Balears en el mapa d'Europa com a referent en la seva aposta decidida cap a la innovació industrial dins el marc de la seva transició energètica. Una finestra d'oportunitat que no hem de deixar escapar si volem assolir la necessària diversificació econòmica engegada a la nostra comunitat. Ja no serem referent només en turisme.
Tots els estudis econòmics conclouen que les Illes Balears necessiten diversificar la seva economia. Una conclusió convertida en evidència cada cop que hem hagut d'afrontar una crisis (immobiliària, turística, sanitària). No obstant, aquesta diversificació no sorgirà de forma espontània pel simple fet de dir-ho moltes vegades. Calen polítiques actives orientades cap al creixement plausible de la resta de sectors, coherents amb el nostre territori, sostenibles, basades sobre les nostres fortaleses i avantatges per a que es converteixi en una realitat.
Aquest projecte n'és un exemple. Promoure, des de la col·laboració publicoprivada, projectes industrials sostenibles a partir dels quals adquirir l'expertise, el know-how i la tecnologia amb l'ull posat a replicar-los a altres territoris des d'on aprofitar els efectes d'economia d'escala «paradoxalment, replicant el patró de creixement seguit pel turisme». En definitiva, promoure les Illes com un pol industrial on economia i mediambient es donin la mà, es generin llocs de treball i focalitzi la R+D+i cap als sectors productius. Aquesta està essent la nostra tasca no sòls amb aquest projecte sino amb la resta que tenim en cartera d'acord als objectius de l'UE (descarbonitzar, evitar importacions, crear llocs de treball desestacionalitzats...)
La descarbonització ja no és un eslogan, sino un fet que cada cop ocupa més persones, atreu més empreses i on Balears pot ser pionera en matèria d'innovació gràcies a les seves hores de sol, les seves distàncies i les infraestructures ja existents. A més, Europa ja s'ha fixat en Balears no només per l'hidrogen renovable sino també, tal i com ha presentat en el seu Pla Fit For 55, per la necessària transició a una mobilitat lliure d'emissions abans del previst inicialment, tal i com marca la Llei de Canvi Climàtic autonòmica.
Aquest procés, a més, ha de servir, i serveix, per redistribuir els guanys entre les grans empreses que poden apostar per projectes de generació i emmagatzematge energètic grans, i els autònoms i microempreses instaladores que realitzen projectes més petits per a particulars o empreses. Ara ja no són paraules, també hi ha fets, i abans de 2022 produirem la primera mol·lècula d'hidrogen verd d'Espanya i del sud d'Europa. En definitiva, Europa ens mira i nosaltres actuem.
4 comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Ultima Hora
Qué fácil es poner un negativo sin dar ningún argumento. Mallorquinidad a tope.
No doy crédito a lo que relata el artículo. ¿Acaso no es menos verdad que hace unos años se puso en entredicho en Europa la movilidad energética de Baleares cuando rechazaba grandes instalaciones fotovoltaicas? Y las rechazaban las izquierdas, ésas que tantas lecciones morales dan a los demás. ¿Acaso no es menos verdad que poner en marcha estos proyectos requiere de una gestión eficaz de los recursos de los fondos europeos, de los que Mallorca pierde casi el 60% por no ejecutarlos? Mire, yo tengo familia en Holanda y allí alucinan con Mallorca, una isla completamente abandonada en las zonas de Campos, Santanyí, Cales, Son Servera, Canyamel, es decir, todo el Este de Mallorca vive en precario. Recuerdo una vez que tuvimos que ir a buscar a un familiar de mi novia holandesa al aeropuerto y lo primero que me pregunta es, ¿no tenéis aeropuerto en el otro lado de la isla, como en Tenerife? Mucha energía verde, mucha buena intención, pero patinamos en las infraestructuras, en las vías de comunicación, en lo esencial.
Gran artículo, pensado, razonado y comprensible para el público, felicidad Sr. Malagrava por su publicación y por querer diversificar nuestra economía con hechos, aunque pequeños, por algo se empieza, con hechos y no solo palabras. Gracias por su implicación en crear ramas que complementen y diversifiquen nuestra economía.
MIREN a CALIFORNIA (esa de nuestro Fray Juniper Serra ) CHIPS ...SOFTWARE y HARDWARE....Alto precio poco peso fácil de EXPORTAR.... Demasiado pedir a quienes tienen un presupuesto SOLO 6.397 millones de euros.....y escasa imaginación o lo que es peor decisión.